Hostmanship In De Gezondheidszorg

Hoe benaderen we onze klanten in de zorg?

De Toekomst van de Zorg…

Vorige week heeft de TEDx Maastricht conferentie plaats gevonden. Het thema van deze conferentie was The Future of Health. Helaas kon ik er niet bij zijn, maar heb alles met veel interesse van een ‘afstand’ gevolgd.

Je zou denken dat hier allerlei hoge heren en dames aan het woord kwamen die allerlei nieuwe technieken omtrent de gezondheidszorg presenteren. Nieuwe operatietechnieken, dure apparatuur, enz.

Nu waren de sprekers inderdaad behoorlijk intelligente mensen, maar niet zo zeer op het gebied van allerlei wetenschappelijke weetjes (hoewel datgene wat zij te vertellen hadden wel degelijk wetenschappelijk aan te tonen is). Nee, het centrale thema van al deze sprekers was: hoe kunnen we klant in de gezondheidszorg weer klant laten zijn. Hoe kunnen patiënten, zorgvragers, bewoners of cliënten weer het middelpunt van de zorg worden. Hoe zorgen we ervoor dat zij weer het gevoel krijgen welkom te zijn. En hoe kan je hun invloed op de zorg die zij krijgen verhogen.

In één van mijn blogs het afgelopen jaar heb ik het al eens gehad over de diverse projecten die momenteel binnen de zorg gaande zijn om de klant in de zorg weer centraal te stellen. Het initiatief voor TEDx Maastricht komt bij dezelfde mensen vandaan die Compassion for Care voor hun rekening hebben genomen.

Diverse sprekers hebben hun belevenissen (als patiënt) en visie gedeeld. Daarbij werd (mij nogmaals) heel duidelijk dat de huidige manier van klantbenadering in de zorg ten einde is. De puur medisch aan pak wordt niet meer geaccepteerd door patiënten. En uit steeds meer ervaringen en onderzoeken blijkt dat een menselijke benadering waarbij de patiënt, zorgvrager en bewoner als “mens” wordt gezien uiteindelijk leidt tot een groter welbevinden en zelfs tot (versnelde) genezing.

Als we dit vertalen naar de ouderenzorg is de medische benadering van bewoners passé en staat de welzijnsbenadering voor de deur. Zorginstellingen en zorgverleners die hier niet in mee gaan of kunnen prijzen zich daarmee binnen enkele jaren ‘uit de markt’.

Hieronder vindt je een paar zeer interessante video’s van sprekers die je jezelf zeker niet moet onthouden. Kijk mee naar Jan Gunnarsson (Hostmanship) en Fred Lee (Als Disney de baas was in

uw ziekenhuis) en de zeer indrukwekkende video van Ragna van den Berg:

Meer video’s vind je hier of zoek op Youtube op “TEDx Maastricht”.

Advertisements

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: